Laurie Kaszás Sogawa - CD megjelenés
Nyugatról Kelet felé haladva című cd megjelentetése

A CD-n a következő dalok hallhatóak:


 1. Choshi: (klasszikus honkyoku) 3:45

A darab során a japán insempo (moll) skála egyszerű bemutatását hallhatjuk.  A "choshi" és a "shirabe" lefordítva állapotot és átalakulást jelentenek, és arra a fizikai és spirituális állapotra utalnak, amelybe a művész a hangszerrel való összehangolódás által jut el a darab során.

(A klasszikus honkyoku azoknak a középkori japán vándorszerzeteseknek (comuso) a szóló repertoárja, akik a shakuhachinak szentelték az életüket.)

2. Shika-no-tone (Kinko-ryu honkyoku) 7:12

A Shika-no-tone (A Szarvas Távoli Hívása) egy népszerű és kedvelt darab Japánban. A darabban nagyon sok hang azt utánozza, ahogy a szarvasok hívják egymást az őszi erdőben. Gyakran duettben játszák, és egyike a kevés létező klasszikus duetteknek.

Ezen a felvételen azonban szólóként hangzik el. A Kinko-ryu repertoár a Japán egész területéről összegyűjtött honkyoku darabokból áll, és Kurosawa Kinko (1710-1771) dolgozta át őket az Edo korszakban.

3. Suzuru (klasszikus honkyoku) 4:08


A legtöbb honkyoku darab absztrakt. A Suzuru (Fészkelő Darvak) azáltal kapcsolódik a Shika-no-ton -hoz, hogy egyike a klasszikus repertoár ritka leró darabjainak. Egy síkon a dal a fiókáikat nevelő darvak nehézségeiről szól, a művész a darvak hangját utánozza. De a darab valójában nem a darvakról szól, a darvak sokkal inkább metaforaként szolgálnak, amely az emberi természet egy aspektusát ragadja meg.

4. Kagami (szerző: Ned Rothenberg, 2000) 5:04

Ned egy New Yorkban élő dzsessz szaxofonművész. Shakuhachin is játszik. Ned szerint a Kagami (Tükör) nem hagyományos darab, ennek ellenére a honkyoku - ra jellemző fújástechnika érezhető rajta, és a művésznek a klasszikus honkyoku - hoz szükséges elmélyülő koncentrációval kell megközelítenie a darabot.

5. Daha (klasszikus honkyoku) 4:03

A Daha (Csapkodó Hullámok) jó példa arra, hogy a honkyoku zene képes kifejezni a természet különböző pulzáló ritmusait, mint például a hullámokat, vagy a bambuszligetekben fújó szelet.

6. Homeland (Laurie Kaszas Sogawa improvizációja) 5:54

Ez egy többszintű darab, amely során különböző hosszúságú shakuhachikat használtam. A darabban szereplő egyéb bambuszhangszerek között megtalálhatjuk az uguis-bue - t (csalogány fuvolát) is, amelyet a tradicionális japán színházban hanghatásokhoz használnak.

7. Murasaki Shoden (gikyoku) 2:28

Még a komusoknak is szüksége volt arra, hogy a spirituális törekvés mellett egy kicsit kikapcsolódjanak. Ezt a célt szolgálta a gikyoku, amely darabjait könnyedebb pillanatokban játszották. A Murasaki Shodenben megfigyelhetjük a komorabb insempo skála és a vidámabb népi skála közötti játékos modulációkat.

8. San’an (klasszikus honkyoku) 5:42

A legenda szerint a San’an-t, vagy Könnyű Szülés-t, komuso-k játszották várandós asszonyoknak. A nő egy marok rizst szórt át a shakuhachi lyukán, azután a szerzetes eljátszotta ezt a darabot, s ezzel biztosította, hogy az asszony könnyen hozza majd világra a gyermekét.

9. Koku (klasszikus honkyoku) 10:03

A Koku (Üres Ég) egyike annak a három legfontosabb darabnak, amelyeket shakuhachi művészek generációi hagytak ránk. A "re" hang ismétlődő megszólaltatása a hatalmas templomharangok visszatérő hanghullámaira emlékeztet.